Sorg- og kriseplan

Sorg- og kriseplan - Herfølge Skole

Dødsfald elev:

• Klasselæreren eller en anden kontaktperson kontakter hurtigst muligt de pårørende og aftaler:
    hvad skal/må formidles videre
    hvornår tager klasselæreren igen kontakt til hjemmet, og på hvilken måde.

• Hele personalet orienteres af ledelsen. Evt. ikke mødte kolleger informeres.
  • Klasserne informeres af lærerne. Opfølgning ved klasselærer.
  • Den pågældende elevs klasse og evt. søskendes klasser gives særlig opmærksomhed af lærerne. Evt. inddrages psykologen.
  • Ledelsen udfærdiger brev til alle elever om dødsfaldet.
  • Arbejdet fortsætter i klasserne i det omfang klasserne/lærerne magter det.
  • Lærerne i den/de berørte klasser opfordres til at blive i fællesskabet den pågældende dag.
  • Teknisk personale sørger for, at der flages på halv
  • Klasselærer vurderer, hvorvidt der er behov for at samle forældrene i klassen til en snak – evt. med psykologen.
  • Klasselærer aftaler med forældregruppen, hvordan deltagelse i begravelsen skal foregå.
  • De berørte elever og lærere gives fri til begravelsen.
  • Skolen flager på halv ved begravelsen.

Livstruende sygdom elev:

• Klasselærer er i tæt kontakt med hjemmet og aftaler:hvad der skal/må formidles videre.

Elev mister nær pårørende:

• Ledelse og øvrige kolleger informeres
  • Klasselærer kontakter hjemmet for at aftale barnets første tid i skolen.
  • Det aftales, hvad der skal/må formidles videre til klassekammerater og forældregruppen vedr. omstændighederne omkring dødsfaldet.
  • Klasselærer skaffer sig klarhed over, om den/de efterladte har mobiliseret et netværk (fx. til naboer bekendte, andre i forældregruppen, sundhedsplejerske, egen læge mv.)
  • I tiden fremover kontaktes hjemmet jævnligt.
  • Aftal i lærerteamet, hvem der er elevens kontaktperson på skolen.
  • Kontaktpersonen skal gå fra, når barnet har behov – lytte – spørge til velbefindende – være nærværende.
  • Lærerne tager efter behov emnet op i klassen.
  • Aftal med forældrerådet i klassen, hvordan man evt. forholder sig i forbindelse med begravelsen. (sendes fælles buket, hvem deltager mv.)

Vær obs på:

• Børn sørger ”anderledes” end voksne (se bilag 1).
  • Det er vigtigt straks at sikre sig, hvilken voksen der holder den tætte kontakt til barnet og hjælper det med sorgbearbejdningen (se bilag 2)
  • Det er meget vigtigt, i forbindelse med sygdom og dødsfald, at mane evt. rygter i jorden, så myter forebygges.
  • Det er ok som voksen at sige fra. Aftal med ledelsen, hvem der skal tage over
  • Det er vigtigt at klasselærer fremover, i forbindelse med et dødsfald, tager snakken op, når lejlighed byder sig.
  • Det er vigtigt, at klasselærer i tiden umiddelbart efter dødsfaldet holder kontakt til hjemmet.
  • Snak med klassen om, hvordan de kan forholde sig kammeraten, der har mistet. Få råd af skolepsykolog eller inklusionsvejleder.
  • Sorg opstår ikke kun i forbindelse med dødsfald, men også ved skilsmisse, flytning o.lign.
  • Det kan være fornuftigt at koordinere mellem skole/SFO/evt. børnehave, hvem der har kontakt til hjemmet.

Dødsfald kollega:

• Ledelsen kontakter hurtigst muligt de pårørende og aftaler:

hvad skal formidles videre

hvem skal være kontaktperson fra skolen

• Hele personalet orienteres af ledelsen, og der holdes 1 minuts stilhed. Evt. ikke mødte kollegaer indkaldes/informeres
  • Klasserne orienteres af lærerne. Opfølgning ved klasselærer
  • Teknisk personale sørger for, at der flages på halv
  • De direkte berørte klasser gives særlig opmærksomhed af de øvrige lærere.  Evt. inddrages psykologen.
  • Arbejdet fortsætter i klasserne i det omfang læreren/klassen magter det
  • Ved hjemsendelse af klasser etableres pasningsordninger
  • Alle ansatte opfordres til at blive i fællesskabet den pågældende dag
  • Skolen lukker ved begravelsen
  • Ledelsen sørger for en krans
  • Servicelederen sørger for, at der flages på halv i alle afdelinger ved begravelsen.
  • Tillidsrepræsentanten kontakter, senere i forløbet, den efterladte og fortæller om rettigheder.

Livstruende sygdom/livskrise kollega:

• Ledelsen sikrer, at den pågældende kollega har nogle personer i personalegruppen, der jævnligt tager kontakt og informerer tilbage til huset, i det omfang det er relevant.

Kollega mister nær pårørende:

• Hele personalet orienteres af ledelsen.
  • Kollegaer viser, at de er nærværende.
  • Ledelsen sikrer, at en eller flere nære kolleger holder sig orienteret om, hvordan det går.
  • Når den berørte skal på arbejde, aftales det med ledelsen hvordan det skal foregå.
  • Tillidsrepræsentanten kontakter, senere i forløbet, den berørte og fortæller om dennes ret og pligt.
  • Kollegaer, der ønsker at deltage i begravelsen, får fri.

Alle ansatte har i deres personalemappe på kontoret anbragt en lukket kuvert med navn(e) på den eller de kolleger og pårørende, de gerne vil kontaktes af, hvis de skulle komme i en krisesituation. Disse kuverter har kun ledelsen adgang til.

Bilag 1 - Sorgreaktioner hos børn

De almindeligste, umiddelbare reaktioner er:

• chok og vantro
  • forfærdelse og protest
  • apati og lammelse
  • fortsættelse af sædvanlig aktivitet

Senere kan der forekomme følgende reaktioner:

• angst
  • stærke minder
  • søvnforstyrrelser
  • tristhed, længsel, savn
  • vrede og opmærksomhedskrævende adfærd