Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Brobygning

 



Brobygningsaftale mellem Torpgården, Troldehøjen, Solsikken, Holmebækkens børnehus og Herfølge SFO/skole

 

 

Formålet med brobygning mellem daginstitution og skole, er
 

  • at skabe en positiv overgang imellem børnehave – SFO – skole for de implicerede børn og forældre
  • at skabe en fælles forståelse og et fælles handlegrundlag for de involverede medarbejdere og ledere i brobygningsforløbet
  • at skabe den ”røde tråd” for børn, forældre og personaler i børnenes bevægelse fra daginstitution til SFO og videre til 0. klasse

 

 

Brobygningen bygger på de erfaringer i det tidligere brobygningsarbejde, samt den nytænkning, som det kommunale fokus på området, har sat i gang.


Det betyder, at brobygningen sætter yderligere fokus på:

  • Gensidig vidensdeling mellem SFO/skole og daginstitution samt på forældrenes opfattelse/viden om skolestart 
  • Øget forældreinddragelse
  • Tydeliggørelse af bevæggrundene for de aktiviteter, der sættes i gang
  • Opmærksomhed på børn, der kommer fra en børnehave, hvor ingen af de øvrige brobyggende børn har gået
  • At den enkelte børnehave har børn, der starter på forskellige skoler - herunder private skoler.
  • At skolen modtager børn fra forskellige børnehaver
     

4 områder, hvor vi ønsker at styrke vores fælles afsæt og handlinger

  • Formelle aftaler i brobygningen
  • Konkret brobygningsarbejde omkring børnene
  • Konkret formidling til forældrene
  • Konkret vidensdeling mellem personaler. Herunder overlevering af viden omkring børn/familier
     

Formelle aftaler i brobygningen

Uge 43-45: Afgørelse vedr. evt. skoleudsættelse
Skoleleder vurderer forældrenes ønske om skoleudsættelse. Ved skoleudsættelse er skolelederen ansvarlig for dialog med forældre og daginstitution, inden der træffes beslutning. 

Såfremt skoleleder træffer afgørelse om skoleudsættelse, udarbejder børnehaven en handleplan på de områder, som er årsag til skoleudsættelsen. 

Af handleplanen skal det fremgå, hvordan forældre og børnehaven i fællesskab konkret arbejder med handleplanens indsatsområder således, at barnet gøres skoleparat. 
 

Uge 47: Skoleindskrivning

Der inviteres til indskrivning mandag fra kl. 16-18. Det primære mål er, at børn og forældre får mulighed for at komme og se SFO/skolens lokaler samt komme i dialog med personale og/eller ledelse omkring SFO og skolestart.

 

Konkret brobygningsarbejde omkring børnene

  • Januar til april: Besøg mellem SFO og børnehaver
  • SFO sender billeder af kommende brobyggere til børnehaverne
  • SFOens brobygningspersonale besøger børnehaverne på aftalte dage 

Børnehaverne har ansvaret for besøget, hvor fokus er på skolens kommende børn 

  • Børnehaverne besøger SFO/skolen. SFO har ansvar for besøget.
  • Der arbejdes med konkrete aftaler: Fælles sange, fælles projekt. Det er ønskeligt, at der er sammenhæng i hele Herfølgeområdet, således at vi sikrer ”den røde tråd” for alle børn, uagtet om de skal have skolestart på Herfølge Skole eller Holmebækskolen.
  • Særlig opmærksomhed på, at de børn, der kommer som eneste barn fra en given børnehave, også bliver en del af børnegruppen
  • I september besøger 0. klasserne børnehaverne. Børnehaverne inviterer de enkelte børn personligt med en indbydelse, som uddeles i skolen. Besøgene lægges på forhånd ind i brobygningsoversigten.

 

Konkret formidling til forældrene

Uge 45 - onsdag: Forældremøde for kommende skolestartere. 
Deltagerkreds: Skoleleder, SFO-leder, børnehaveledere, brobygningspædagoger fra de respektive børnehaver og medarbejdere fra SFO og børnehaveklasseledere.

 

Torpgården og Troldehøjen indkalder alle kommende skolebørns forældre til informationsmøde (gerne alle forældre sammen i en institution). Børn/familier fra andre institutioner/hjem inviteres ligeledes.
 

SFO og børnehaveklasseledere informerer om, hvad der kan forventes af og kommer til at foregå i brobygningsperioden (januar-marts), i Aspirantperioden i SFO (april-juni), når de starter i skolen til august og hvorledes forældrene kan hjælpe deres barn til den bedst mulige SFO/skolestart.

På mødet udleveres materiale omkring SFO og skolestart.
 

Konkret videndeling mellem personalet

  • Maj-juni: Alle PPR- sager forberedes i samarbejdet mellem børnehaverne og PPR.

Skolen involveres, når det er relevant.

  • Uge 42: Alle PPR-sager er færdige.
  • Uge 43: Møde mellem den enkelte børnehave og skolen.

Børnehaverne fremlægger viden/forhold omkring enkelte børn, der vurderes at skulle have en særlig opmærksomhed i forbindelse med skolestart. Forældresamtykke til at konkrete børn drøftes indhentes af børnehaverne.
Ønsker vedr. skoleudsættelse drøftes ligeledes. 

  • Uge 46: Første brobygningsmøde mellem børnehave og SFO. 

Det konkrete brobygningsforløb aftales ud fra et fælles tema og øvrige rammer, som er er fastlagt. Vigtigt, at det er tydeligt, hvad målet er med de forskellige aktiviteter.
 

Overleveringsmøde marts 

Forud for dette møde har børnehaverne indhentet forældresamtykke til, at konkrete børn drøftes.
 

  • Der udveksles viden om den kommende gruppebørn
  • Af- og overlevering af materiale, der beskriver det enkelte barn, herunder sprogmateriale og ”Trasmo”.
  • Alle børn får sin egen overlevering (ca. 5 minutter). Børn/familier med særlige behov afsættes der ekstra tid til eller der afholdes et separat møde, hvis dette vurederes at være relevant.
  • Orientering fra børnehaverne om arbejdet omkring storbørnsgruppen, og de erfaringer, som de har gjort sig i forbindelse hermed.


Besøgseftermiddagen sidst i marts 

Alle kommende skolebørn kommer i SFO om eftermiddagen sammen med en voksen fra    børnehaven. Barnets forældrene henter barnet i SFO, der er ansvarlig for planlægningen og gennemførslen af eftermiddagen.

 

SFO fra 1. april

Arbejdet fra 1. april og frem til sommerferien i Herfølge SFO har fokus på

  • Kulturformidling 

          Hvordan hverdagen på Herfølge SFO og skole fungerer (garderober, toiletter, legeplads 
          aktiviteter mv.) og hvilke normer og regler er styrende for vores dagligdag i SFO og      
          skole? 

  • Social trivsel

          Da vi har børn, der kommer fra forskellige børnehaver, betyder det, at vi skal have 
          opbygget et nyt stort fællesskab med plads til mange små fællesskaber indeni.

          Det gør vi bl.a. ved hjælp af en overordnet gruppeopdeling, hvor børn på tværs af 
          sociale relationer har samlinger sammen, spiser sammen og laver aktiviteter sammen.
          Legegrupper er en integreret del af hverdagen, som har til formål både at skabe nye 
          venskaber, men også at børnene sammen med de voksne udvikler deres sproglige og 
          sociale færdigheder.

  • Træning i kommende skolestart
    Samlinger med formidling af fælles beskeder og dialog foregår løbende hen over dagen. 
    Eksempelvis morgensamling, hvor dagens aktiviteter tales igennem, samling i forbindelse med opstart af aktiviteter, samling omkring spisning mv. Det er en grundlæggende egenskab i et SFO/skolemiljø at være i stand til at være en del af en større samling, kunne tage imod beskeder og have den nødvendige grundstruktur og disciplin til også efterfølgende at kunne arbejde med det aftalte.
     
  • Sproglige færdigheder
    De sproglige færdigheder trænes i det daglige bl.a. ved samlinger, hvor børnene får lov at fortælle om deres liv udenfor SFO/skole, hvor legegrupper evalueres med børnene og hvor børnene trænes i at forklare, hvorfor noget føles godt og andet mindre godt.

          Daglig kommunikation med de voksne, som flittigt spørger ind for at få flere nuancer på    
          fortællingen. 

          Voksne, der sprogligt lærer fra sig til børnene ved at være nuanceret og præcise i deres 
          sprogbrug.

  • Motorik

          Træning i finmotoriske aktiviteter ved bl.a. at skulle klippe, holde på blyant og tegne, 
          tegne indenfor streger mv.
          Træning af grovmotoriske færdigheder igennem en lang række af aktiviteter, lege og 
          sport, der kræver god koordinering af kroppens bevægelse og som samtidig udfordrer 
          børnene socialt.



 

Udarbejdet af daginstitutioner og Herfølge Skole efteråret 2017

Behandlet og godkendt i skolebestyrelsen ved Herfølge Skole den xx.xx.xxxx

Dokumenter

Brobygningsaftale.doc_.pdf

Shape Created with Sketch.